Doorgaan naar hoofdcontent

Last Post: Persoonlijke reflectie keuzetraject 'Ten Oorlog'


Ik heb me ingeschreven voor dit keuzetraject omdat geschiedenis een passie van me is. Ik heb het altijd al heel interessant gevonden. Toen ik dan zag dat er een keuzevak ‘Ten Oorlog’ was, dacht ik meteen dat dit iets voor mij was. Vanaf de eerste les was ik volledig mee met het concept van het traject. Je leren was zelfgestuurd. Je kreeg hoofdthema’s aangeboden zoals Wereldoorlog I, Wereldoorlog II en actuele oorlogen. Wat je wou leren omtrent deze thema’s mocht je helemaal zelf kiezen. Zo leer je nog het beste, wat je zelf interessant vindt. Je leert ook van elkaar door de verhalen die we elke les met elkaar deelden. Het concept projectwerk was echt geslaagd in dit keuzevak.
Wat ik de twee boeiendste lessen vond, waren de lessen rond Wereldoorlog I en Wereldoorlog II. In deze lessen was ik één en al focus. Het onderwerp wat me het meest raakte, waren de Joden die die op een beestachtige manier vermoord werden. Ik heb altijd al iets met dit onderwerp gehad, ik denk zoals vele mensen. Het is een zwarte plek in onze geschiedenis. Het is een periode in de geschiedenis die ik nog altijd niet kan vatten. Ten eerste omdat het helemaal nog niet zo lang geleden is. Ten tweede omdat het zo gruwelijk was, misselijkmakend zelfs.
Omdat dit onderwerp me niet losliet, vond ik het belangrijk om het standpunt van de vijand te leren begrijpen. Dat was dus één van mijn doelen. Met het standpunt van de vijand bedoel ik dat deel van de bevolking dat meeging in de ideologie van Hitler. Ik snap niet hoe die mensen met z’n allen zo’n Jodenhaat creëerden. Nadat ik me wat meer verdiepte in het onderwerp, zag ik dat deze mensen enorm gemanipuleerd werden door de propaganda en door elkaar. Het was ook een volk dat vernederd was door het verliezen van de Eerste Wereldoorlog en de schulden die hieraan gekoppeld werden. Als je al die kleine dingen bij elkaar optelt, is het makkelijker te begrijpen dat mensen sneller vatbaar waren voor die fascistische ideologieën.
Als groep wilden we ons nog wat meer verdiepen in de Tweede Wereldoorlog. We zijn daarom naar de Dossinkazerne in Mechelen gegaan. Eén van de dingen dat me daar is bijgebleven, buiten al het leed van de slachtoffers, is het feit dat er een kinderboek in één van de vitrines lag. Een kinderboek dat heel onschuldig lijkt, maar dat op een andere manier het kwaad voortbracht. Kinderen lazen in het boek dat Joden monsters waren en dat je ze niet mocht vertrouwen. Toen ik het boek zag, was ik met verstomming geslagen. Kinderen op deze manier mee betrekken in de oorlog is gewoon monsterlijk. Als je kinderen zo manipuleert zodat ze Joden gaan haten, gaan uitschelden, gaan aanvallen op straat, is gewoonweg ondenkbaar. Maar dit gebeurde, dit was realiteit. Oudere kinderen gingen in de Hitlerjugend en werden klaargestoomd om naar het front te gaan. Van kleins af aan werden er dus ‘machines’ gecreëerd, robots die bevelen opvolgden omdat ze niets anders gewoon waren. Ze waren er mee opgegroeid. En deze feiten, kinderen in de oorlog, heeft mij heel hard aan het denken gezet.
Het is zo belangrijk dat we kinderen leren kritisch na te denken. We moeten ze leren nadenken over de geschiedenis, over het heden en over de toekomst. Kinderen zijn de toekomst, zij gaan binnen 30 jaar de leiders van onze maatschappij vormen. Daardoor is het des te belangrijker dat wij als leerkrachten hen een manier van denken aanleren waardoor ze met een kritische blik naar de maatschappij kijken. Want ik heb het hier nu gehad over de twee Wereldoorlogen, maar dat wil niet zeggen dat onze maatschappij vandaag beter is dan toen. We hebben nog altijd te maken met verschrikkelijke oorlogen, met wereldleiders die zich afscheiden van de wereld, wereldleiders die muren bouwen in plaats van bruggen, met verdeeldheid en discriminatie, … . Onze wereld vandaag is nog altijd een broeiplaats voor conflicten en daarvoor mogen we kinderen niet afschermen. We moeten kinderen bewust maken dat onze wereld niet perfect is, maar dat er wel over gecommuniceerd moet worden. Praten blijft het krachtigste middel dat we als mensen hebben en dat moeten we gebruiken. Liefde is ook één van de krachtigste wapens die we hebben en dat moeten we verder inzetten. We moeten de verdeeldheid onder de mensen proberen te verminderen en ik denk dat dit ook al in de klas gebeurt. Als je in je klas al een sfeer hebt waar iedereen aanvaard wordt, dan is dit een goed begin voor de toekomst.
Dat heb ik in dit keuzetraject ook echt geleerd, praten is belangrijk. Als studenten hadden we ook verschillende meningen, verschillende visies over bepaald onderwerpen, maar dat oké. Zolang er verschillende meningen zijn, is er ook een dialoog. Wanneer we in een situatie zitten waar er maar één mening is en waar mensen niet openstaan voor andere meningen, dan krijgen we een conflict. Hierbij zou ik dus willen zeggen dat dit het belangrijkste is wat ik geleerd heb van dit keuzetraject: communiceren. Het keuzevak heeft mij op een andere manier doen nadenken. Het doet me met een meer open blijk naar de wereld kijken. Als wij als leerkrachten hetzelfde kunnen bereiken in onze eigen klas bij onze leerlingen, dan denk ik dat we erin geslaagd zijn wereldburgers in plaats van burgers in de maatschappij te brengen.
Ik vond de voorbije twee weken heel vermoeiend, maar ik ben wel tevreden met wat ik bereikt heb. Ik heb echt het gevoel dat we met ons groepje samen dingen hebben ontdekt die we vroeger niet wisten. Op een manier is mijn passie voor geschiedenis nog verder gegroeid. Vrijdag is niet de laatste dag dat ik met dit keuzevak zal bezig zijn. Het zal blijven nazinderen en af en toe zal ik zeker nog wel eens een geschiedenisboek vastnemen, vooral met de vele boekentips die we gekregen hebben. Ik hoop dat ik zal blijven groeien in het kritisch denken over onze maatschappij. Daar ben ik deze twee weken toch ook wel even bij blijven stilstaan. Soms neem ik dingen aan zonder ze na te kijken op fouten en dan besef je dat nog veel andere mensen dat doen dus ik ga proberen met een kritische, maar open blik naar onze maatschappij, naar onze wereld te kijken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kanarievogels: helden van de Eerste Wereldoorlog

Bron: Animals in war dedication project (2018). Other species of war animals. Geraadpeleegd op 5 maart 2018 via http://aiwdedication.ca/project-history/other-species-of-war-animals/. Soldaten bouwden in het geheim, onder de vijand hun neus, tunnels onder de grond. Kanarievogels werden ingezet als waarschuwingsmiddel voor zuurstofgebrek dat ontstond door koolzuurgas. Als de vogel dood in zijn kooitje lag, wisten de soldaten dat ze moesten vluchten uit de tunnels. Ik vond dit een zeer interessant weetje omdat niet alleen vele burgers slachtoffer zijn geworden van de oorlog, maar ook dieren. Heel veel dieren hebben zelfs een grote bijdrage geleverd en dat is toch het vermelden waard.

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon Tijdens de les zagen we verschillende fragmenten over de gevolgen van oorlogen op een persoon. Zoals de kinderen die in Syrië zijn moeten vluchten,… . Ook in het museum kwamen we verschillende malen in aanraking met de ervaringen van mensen die een oorlog overleefd hadden. Dit vond ik zeer interessant. Ook had ik me op voorhand voorgenomen om me hier meer in te verdiepen omdat dit ook van pas kan komen bij het uitvoeren van mijn vrijwilligerswerk in het noodopvangcentrum. Wanneer ik op bezoek ging bij mijn grootmoeder (tiener tijdens WOII), merkte ik al snel dat zij het moeilijk had om over deze periode te vertellen. Ze zei ook tegen mij dat ze er niet graag over babbelde omdat het een van de meest trieste periodes is uit haar leven. Vaak zegt ze tegen mij: ‘Ellen het is er aan te zien, dat gij geen oorlog hebt meegemaakt’. Ze bedoelt daar dan mee dat we te veel luxe gewoon zijn en ons geen juist beeld kunnen vormen over hoe

Kruibeke tijdens WOII

WOII in Kruibeke In 2012 werd   de laatste bom in onze polders tot ontploffing gebracht. Dit deed me denken aan het feit dat mijn overgrootvader zijn been verloren is ten gevolge van een bombartement. Tijdens de tweede wereldoorlog stond de Schelde in brand en werd het huis van mijn grootmoeder gebombardeerd, deze bom kwam terecht op het onderbeen van mijn overgrootvader. De Schelde werd in brand gezet om de Duitse troepen te verdrijven.