Reflectie
keuzetraject Ten Oorlog
Bij de keuze tussen de verschillende
keuzetrajecten viel het keuzetraject ‘ten oorlog’ me meteen op. Eerst dacht ik dat het iets drama gerelateerd
zou zijn maar toen ik verder ging lezen bleek het iets totaal anders te zijn.
Het bleek te gaan over de verschillende oorlogen, zowel van vroeger en nu.
Omdat ikzelf vrijwilligerswerk doe in een noodopvangcentrum voor vluchtelingen,
wou ik hier zeker iets meer over te weten komen. De kinderen in het
opvangcentrum vertellen soms uit het niets verhalen over hun tocht naar België
in een camion, boot,… . Persoonlijk wist ik niet goed hoe ik moest reageren op
hun verhalen. Natuurlijk had ik deze verschrikkelijke beelden al eerder gezien
op de televisie maar voor de rest is dit een ver van ons bed show. Met die
reden koos ik voor dit keuzetraject, ik heb me altijd al heel erg
geïnteresseerd in het verleden en nu. Daarnaast leer ik graag dingen bij en ben
ik zelf een heel leergierig persoon. Mijn doelen op voorhand waren dan ook dat
ik alle informatie op mezelf zou laten afkomen. Wanneer er dingen zijn die ik
niet goed begrijp of meer over te weten zou willen komen, zou ik deze
informatie dan ook gaan opzoeken. Ook nam ik me voor om dit onderwerp eens te
bespreken onder mijn vriendinnengroep. Dit om enerzijds te weten te komen wat
zij weten over de verschillende oorlogen maar ook gewoon om hun persoonlijke
visie te horen over de verschillende oorlogen van vroeger en nu. Daarnaast wou
ik ook dit onderwerp bespreken met mijn grootouders, zij waren beginnende
tieners tijdens de tweede wereldoorlog en ik weet ook dat dit thema nog heel
erg ingeburgerd zit bij hen. Hiernaast ben ik er ook van verschoten wat voor
een inpakt het meemaken van een oorlog kan hebben op het verdere leven van
mensen. Mijn grootmoeder heeft het nog steeds moeilijk om over de oorlog te
praten omdat dit een zeer trieste periode was in haar leven.
Heel wat inhoudelijke dingen die aan bod kwamen
in het keuzetraject, had ik al geleerd in het middelbaar. Echter was deze kennis
wel wat verwaterd maar er waren wel wat herkenningspunten. Natuurlijk was niet
alles zo uitgebreid aan bod gekomen maar het was leuk om die info terug eens op
te frissen. Wanneer ik iets niet meer goed begreep of wist, ben ik dit dan ook
gaan opzoeken in mijn cursussen en papers van het 5e en 6e
middelbaar. Zo had ik ooit eens een paper moeten schrijven over de 1e
wereldoorlog en ook over de 2e wereldoorlog in onze eigen gemeente.
Dit waren dan ook dingen die heel uitgebreid in het keuzetraject aan bod zijn
gekomen. Tijdens sommige lessen had ik wel moeite om me te blijven
concentreren, we kregen heel veel info en belangrijke termen naar ons hoofd
gesmeten. Dit was voor mij soms wel moeilijk om te verwerken. Wanneer ik thuis
kwam van het keuzetraject nam ik dan ook de tijd om even alle info tot me toe
te laten komen en nog wat dingen op te zoeken en deze dan ook te posten op onze
blog.
De blog vond ik een heel leuke en interessante
werkvorm. Via deze manier konden we echt zelf nog informatie verzamelen over
dingen die ons persoonlijk interessant leken en kregen we een mooi overzicht
over onze verschillende ervaringen/meningen,… binnen onze groep. Daarnaast vond
ik het ook leuk om de blogs van de andere groepen te kunnen raadplegen en
bepaalde onderwerpen te vergelijken. Daarnaast vond ik het leuk dat we ons
mochten toespitsen op een bepaald onderwerp en ook hier kregen we weer alle
vrijheid en kozen we zelf wat ons het meeste interesseerde. Ook de actieve
werkvormen zoals de informatie verzamelen via de flappen, overleggen binnen de
groep, moeilijke termen opzoeken, dilemma’s, … vond ik heel interessant. Op
deze manier konden we zelf actief aan de slag gaan en ook binnen onze groep
ontstonden er zo vaak interessante en eindeloze discussies. Ook het zelf meebrengen
van materialen voor de kijkkast, informatie over oorlog in onze eigen
gemeente,… vond ik zeer leerrijk. Je merkte dat echt iedereen had nagedacht
over een bepaald voorwerp of gebeurtenis.
Wanneer we moesten kiezen wat we zouden
meenemen als we gingen vluchten wist ik al vrij snel wat ik zou meenemen,
wanneer ik de andere hun voorwerpen hoorden bracht dit me weer in twijfel. Deze
interactieve werkvormen lieten me nadenken over hoe ik rond het thema ‘oorlog’
in de klaspraktijk zou werken. We hebben het lessenpakket van Amnesty
Internation bekenen en hiervan zou ik zeker een aantal dingen willen gebruiken.
De filmpjes over de vluchtelingenproblematiek was zeer duidelijk uitgelegd op
het niveau van de kinderen. Ook vind ik het belangrijk om in de klaspraktijk
altijd een link te leggen naar de oorlogen van vroeger en nu. Zelf ben ik van
mening dat we kinderen niet mogen weghouden van de dagdagelijke realiteit maar
dat we ze moeten leren om er mee om te gaan. Ook de kijkkast vond ik een echte
aanrader en iets dat ik zeker zelf ook zou willen uitproberen in de
klaspraktijk.
Persoonlijk ben ik van mening dat het
keuzetraject wel nog wat langer had mogen duren. Nu was het heel intensief
omdat we op een heel korte periode heel wat info te verwerken kregen. Ik had
dan ook het gevoel dat niet alles wat ik zou willen weten, al aan bod was
gekomen. Als we het keuzetraject nog een week langer hadden gekregen, zouden we
meer de informatie kunnen spreiden en ons nog meer kunnen toespitsen op
bepaalde onderwerpen.
Tot slot vond ik de uitstap, de kers op de
taart van dit keuzetraject. We mochten zelf kiezen naar waar we deze uitstap
planden en dat maakte het dubbel zo interessant, je kon zelf kiezen naargelang
je eigen interesse. Wij kozen dan ook voor de Kazerne Dossin in Mechelen. Hier
maakten we een tocht doorheen het museum. Het was leuk om verschillende dingen
terug te zien die we al in de les besproken hadden. Het museumbezoek, was een reis
doorheen de verschillende oorlogen.
Reacties
Een reactie posten