Doorgaan naar hoofdcontent

Last Post: Persoonlijke reflectie keuzetraject 'Ten Oorlog'

Reflectie keuzetraject Ten Oorlog

Bij de keuze tussen de verschillende keuzetrajecten viel het keuzetraject ‘ten oorlog’ me meteen op.  Eerst dacht ik dat het iets drama gerelateerd zou zijn maar toen ik verder ging lezen bleek het iets totaal anders te zijn. Het bleek te gaan over de verschillende oorlogen, zowel van vroeger en nu. Omdat ikzelf vrijwilligerswerk doe in een noodopvangcentrum voor vluchtelingen, wou ik hier zeker iets meer over te weten komen. De kinderen in het opvangcentrum vertellen soms uit het niets verhalen over hun tocht naar België in een camion, boot,… . Persoonlijk wist ik niet goed hoe ik moest reageren op hun verhalen. Natuurlijk had ik deze verschrikkelijke beelden al eerder gezien op de televisie maar voor de rest is dit een ver van ons bed show. Met die reden koos ik voor dit keuzetraject, ik heb me altijd al heel erg geïnteresseerd in het verleden en nu. Daarnaast leer ik graag dingen bij en ben ik zelf een heel leergierig persoon. Mijn doelen op voorhand waren dan ook dat ik alle informatie op mezelf zou laten afkomen. Wanneer er dingen zijn die ik niet goed begrijp of meer over te weten zou willen komen, zou ik deze informatie dan ook gaan opzoeken. Ook nam ik me voor om dit onderwerp eens te bespreken onder mijn vriendinnengroep. Dit om enerzijds te weten te komen wat zij weten over de verschillende oorlogen maar ook gewoon om hun persoonlijke visie te horen over de verschillende oorlogen van vroeger en nu. Daarnaast wou ik ook dit onderwerp bespreken met mijn grootouders, zij waren beginnende tieners tijdens de tweede wereldoorlog en ik weet ook dat dit thema nog heel erg ingeburgerd zit bij hen. Hiernaast ben ik er ook van verschoten wat voor een inpakt het meemaken van een oorlog kan hebben op het verdere leven van mensen. Mijn grootmoeder heeft het nog steeds moeilijk om over de oorlog te praten omdat dit een zeer trieste periode was in haar leven.

Heel wat inhoudelijke dingen die aan bod kwamen in het keuzetraject, had ik al geleerd in het middelbaar. Echter was deze kennis wel wat verwaterd maar er waren wel wat herkenningspunten. Natuurlijk was niet alles zo uitgebreid aan bod gekomen maar het was leuk om die info terug eens op te frissen. Wanneer ik iets niet meer goed begreep of wist, ben ik dit dan ook gaan opzoeken in mijn cursussen en papers van het 5e en 6e middelbaar. Zo had ik ooit eens een paper moeten schrijven over de 1e wereldoorlog en ook over de 2e wereldoorlog in onze eigen gemeente. Dit waren dan ook dingen die heel uitgebreid in het keuzetraject aan bod zijn gekomen. Tijdens sommige lessen had ik wel moeite om me te blijven concentreren, we kregen heel veel info en belangrijke termen naar ons hoofd gesmeten. Dit was voor mij soms wel moeilijk om te verwerken. Wanneer ik thuis kwam van het keuzetraject nam ik dan ook de tijd om even alle info tot me toe te laten komen en nog wat dingen op te zoeken en deze dan ook te posten op onze blog.

De blog vond ik een heel leuke en interessante werkvorm. Via deze manier konden we echt zelf nog informatie verzamelen over dingen die ons persoonlijk interessant leken en kregen we een mooi overzicht over onze verschillende ervaringen/meningen,… binnen onze groep. Daarnaast vond ik het ook leuk om de blogs van de andere groepen te kunnen raadplegen en bepaalde onderwerpen te vergelijken. Daarnaast vond ik het leuk dat we ons mochten toespitsen op een bepaald onderwerp en ook hier kregen we weer alle vrijheid en kozen we zelf wat ons het meeste interesseerde. Ook de actieve werkvormen zoals de informatie verzamelen via de flappen, overleggen binnen de groep, moeilijke termen opzoeken, dilemma’s, … vond ik heel interessant. Op deze manier konden we zelf actief aan de slag gaan en ook binnen onze groep ontstonden er zo vaak interessante en eindeloze discussies. Ook het zelf meebrengen van materialen voor de kijkkast, informatie over oorlog in onze eigen gemeente,… vond ik zeer leerrijk. Je merkte dat echt iedereen had nagedacht over een bepaald voorwerp of gebeurtenis.
Wanneer we moesten kiezen wat we zouden meenemen als we gingen vluchten wist ik al vrij snel wat ik zou meenemen, wanneer ik de andere hun voorwerpen hoorden bracht dit me weer in twijfel. Deze interactieve werkvormen lieten me nadenken over hoe ik rond het thema ‘oorlog’ in de klaspraktijk zou werken. We hebben het lessenpakket van Amnesty Internation bekenen en hiervan zou ik zeker een aantal dingen willen gebruiken. De filmpjes over de vluchtelingenproblematiek was zeer duidelijk uitgelegd op het niveau van de kinderen. Ook vind ik het belangrijk om in de klaspraktijk altijd een link te leggen naar de oorlogen van vroeger en nu. Zelf ben ik van mening dat we kinderen niet mogen weghouden van de dagdagelijke realiteit maar dat we ze moeten leren om er mee om te gaan. Ook de kijkkast vond ik een echte aanrader en iets dat ik zeker zelf ook zou willen uitproberen in de klaspraktijk.

Persoonlijk ben ik van mening dat het keuzetraject wel nog wat langer had mogen duren. Nu was het heel intensief omdat we op een heel korte periode heel wat info te verwerken kregen. Ik had dan ook het gevoel dat niet alles wat ik zou willen weten, al aan bod was gekomen. Als we het keuzetraject nog een week langer hadden gekregen, zouden we meer de informatie kunnen spreiden en ons nog meer kunnen toespitsen op bepaalde onderwerpen.


Tot slot vond ik de uitstap, de kers op de taart van dit keuzetraject. We mochten zelf kiezen naar waar we deze uitstap planden en dat maakte het dubbel zo interessant, je kon zelf kiezen naargelang je eigen interesse. Wij kozen dan ook voor de Kazerne Dossin in Mechelen. Hier maakten we een tocht doorheen het museum. Het was leuk om verschillende dingen terug te zien die we al in de les besproken hadden. Het museumbezoek, was een reis doorheen de verschillende oorlogen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kanarievogels: helden van de Eerste Wereldoorlog

Bron: Animals in war dedication project (2018). Other species of war animals. Geraadpeleegd op 5 maart 2018 via http://aiwdedication.ca/project-history/other-species-of-war-animals/. Soldaten bouwden in het geheim, onder de vijand hun neus, tunnels onder de grond. Kanarievogels werden ingezet als waarschuwingsmiddel voor zuurstofgebrek dat ontstond door koolzuurgas. Als de vogel dood in zijn kooitje lag, wisten de soldaten dat ze moesten vluchten uit de tunnels. Ik vond dit een zeer interessant weetje omdat niet alleen vele burgers slachtoffer zijn geworden van de oorlog, maar ook dieren. Heel veel dieren hebben zelfs een grote bijdrage geleverd en dat is toch het vermelden waard.

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon Tijdens de les zagen we verschillende fragmenten over de gevolgen van oorlogen op een persoon. Zoals de kinderen die in Syrië zijn moeten vluchten,… . Ook in het museum kwamen we verschillende malen in aanraking met de ervaringen van mensen die een oorlog overleefd hadden. Dit vond ik zeer interessant. Ook had ik me op voorhand voorgenomen om me hier meer in te verdiepen omdat dit ook van pas kan komen bij het uitvoeren van mijn vrijwilligerswerk in het noodopvangcentrum. Wanneer ik op bezoek ging bij mijn grootmoeder (tiener tijdens WOII), merkte ik al snel dat zij het moeilijk had om over deze periode te vertellen. Ze zei ook tegen mij dat ze er niet graag over babbelde omdat het een van de meest trieste periodes is uit haar leven. Vaak zegt ze tegen mij: ‘Ellen het is er aan te zien, dat gij geen oorlog hebt meegemaakt’. Ze bedoelt daar dan mee dat we te veel luxe gewoon zijn en ons geen juist beeld kunnen vormen over hoe

Kruibeke tijdens WOII

WOII in Kruibeke In 2012 werd   de laatste bom in onze polders tot ontploffing gebracht. Dit deed me denken aan het feit dat mijn overgrootvader zijn been verloren is ten gevolge van een bombartement. Tijdens de tweede wereldoorlog stond de Schelde in brand en werd het huis van mijn grootmoeder gebombardeerd, deze bom kwam terecht op het onderbeen van mijn overgrootvader. De Schelde werd in brand gezet om de Duitse troepen te verdrijven.