Doorgaan naar hoofdcontent

Last Post: Persoonlijke reflectie keuzetraject 'Ten Oorlog'


Ik ben aan dit keuzetraject begonnen met weinig verwachtingen. Ik vind de oorlog sowieso interessant, maar geschiedenislessen vroeger iets minder. Ik was ook niet zo goed in het leggen van linken, ik was eerder iemand die alles vanbuiten leerde en dan na de test ook alles vergeten was. Daarom leek het me interessant om dit KT te doen en dus zelf te zoeken naar de verschillende linken en hierover te praten. Wel, ik moet zeggen dat dit goed gelukt is. We werden als het ware verplicht om er constant mee bezig te zijn en dingen op te zoeken en te ontdekken. Daarnaast vond ik het ook erg leuk om verhalen van anderen te horen en hen vol passie te laten vertellen.

De twee weken zijn vooruit gevlogen. Het dilemma dat ons in het begin van deze twee weken werd voorgeschoteld, is me het meest bijgebleven. Er lagen enkele voorwerpen op tafel en je moest beslissen welke je van deze zou meenemen op je vlucht. Je mag er maar drie uitkiezen. Hierover zelf beslissen was moeilijk, maar om dan een overeenkomst te zoeken met je medestudenten was nog moeilijker. Ik vond bijvoorbeeld de laarzen een veel beter idee dan het deken aangezien je, in mijn opzicht, veel sneller een deken vindt dan een goed stel passende laarzen. Het merendeel van de klas koos dan toch het deken en daar verschoot ik van. Je merkt al snel dat iedereen een verschillende kijk heeft op de vlucht en wat je specifiek nodig hebt. Daarnaast was er ook een keuze om een familiefoto mee te nemen. Voor mij was dit helemaal niet belangrijk, vanzelfsprekend omdat ik zelf nog geen gezin heb opgestart. Je merkt bijvoorbeeld bij de studenten die al wel kinderen hebben, dat dit een veel moeilijker debat voor zichzelf is. Kies je om zelf te overleven of aan de sentimentele waarde? Boeiende opdracht!

Ik moest ook informatie opzoeken over Josef Mengele. Een man die ik niet meer zal vergeten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog nooit van had gehoord, wat ik zelf een schande vind. Maar ik ben blij dat ik toch meer interessante en gruwelijke weetjes te weten ben gekomen. De meest gruwelijke blijven me het best bij. Zegt dit dan iets over mezelf? Ik hoop het niet! Ik ben zo ook te weten gekomen dat er een onderzeeër is gezonken omdat er een toilet verstopt was. Hoe ellendig is dat wel niet?

Nog iets dat me zeker is bijgebleven is het boek ‘Adres onbekend’. Mijn eerste gedacht: Gaat hij dit nu helemaal voorlezen? Pff. En uiteindelijk ben ik blij dat we dit hebben beluisterd. Ik ben van nature geen ware boekenlezer en zou dit dus waarschijnlijk nooit zelf zijn beginnen lezen. Dus ik ben blij dat ik dit stukje cultuur toch heb meegekregen. Het boek kwam wel traag op gang, maar naarmate het vorderde, begon ik meer en meer aandacht te vestigen aan het verhaal erachter. Het feit dat dit allemaal voor de oorlog is geschreven en dat de gedachtegang van de hoofdpersonages telkens gruwelijker werden, gaven me kippenvel. Je merkte de evolutie die ze doormaakten, de brainwashing van de zogezegde helden van hun land. De dictators die hen alles oplegden.

De opdracht waarbij er flappen werden verspreid over de verschillende tafels in de bib, vond ik ook leuk. Er werden enkele titels opgeschreven en je moest daarbij zelf schrijven wat je er al over weet. Ik merkte wel dat ik het bij sommige onderwerpen heel moeilijk had. Dit zou toch niet mogen na zes jaar geschiedenis te hebben gekregen. Toch was het zo! Ik schreef vooral de best gekende onderwerpen op zoals holocaust, Anne Frank, Mussolini, Josef Mengele,… Al was het fijn om anderen hun ideeën te lezen en daarbij ook weer oude informatie op te rakelen. We zouden deze flappen dan de volgende lessen telkens bespreken.

In ons groepje werd al snel duidelijk dat we de Tweede Wereldoorlog heel boeiend vinden. Daarom besloten we ons hierop meer te gaan verdiepen. We zijn daarom ook naar de Dossin Kazerne gegaan in Mechelen. Een voormalige tussenstop waar Joden ondergebracht werden om ze zo naar Auschwitz te leiden/lijden. Ik heb in vorige dagboeknotities al vermeld dat ik vind dat er meer uit het museum gehaald kan worden. Ik heb het gevoel dat dit ook allemaal in een boek zou gepast hebben. Veel foto’s met daarbij tekst waar je op de duur genoeg van krijgt. We waren letterlijk uitgeput na dit museumbezoek. Al wil ik het museum niet helemaal afkraken. Het heeft heel mooie en pakkende stukken. De foto’s en kunstwerken zijn heel mooi tentoongesteld en voor mij zijn de karikaturen telkens het meest opvallend. De manier hoe Duitse officiers afgebeeld werden, doen soms mijn mondhoeken naar boven krullen. Het is gedurfd van deze bepaalde personen om in die tijd te spotten met de vijand. Toch denk ik dat dit voor verluchting zorgde bij de bevolking. Zoals nu vele cartoonisten grappen maken over nare gebeurtenissen, was dit vroeger ook het geval. Ik ben er zeker van dat iedereen wat humor nodig heeft en dat vond ik door hen heel mooi gebracht. Daarnaast vielen de onmenselijke getallen van overlevenden me heel erg hard op in het museum. Een muur vol afbeeldingen van slachtoffers en de gekleurden waren telkens de overlevenden. Je kan het al raden, veel afbeeldingen waren niet gekleurd. Mijn hart stond toch even stil, het besef dat je werd weggestuurd wetende dat je niet meer terugkomt. Ook al had ik meer verwacht van het museumbezoek, het heeft me toch zeker veel bijgebracht en op momenten ook geraakt.

Uiteindelijk hebben we als afsluiter van de week een opdracht gedaan waar iedereen spullen meenam die hen deed denken of symbolisch stonden voor de oorlog. Dit werd een kijkkast genoemd. Zoals de oefeningen met de spullen die je zou meenemen, vond ik dit ook een fijne ervaring. Je merkte ook dat iedereen er sterk bij betrokken was. Dit zijn oefeningen die ik zeker meeneem naar mijn klaspraktijk. Ook zeker en vast haalbaar in een derde graad.

Wat ik op vlak van lesgeven heb meegenomen is dat je leerlingen niet moet onderschatten. Veel leerlingen weten al erg veel over de verschillende oorlogen. Er zijn zelfs leerling/vluchtelingen die er zelf heel dicht mee in contact zijn gekomen. Laat ze praten en ondervinden. Ik zou erg weinig zelf vertellen, maar hen vooral zelf laten doen. De kijkkast en het dilemma zijn daarom voor mij de twee beste oefeningen die we hebben meegekregen tijdens dit keuzetraject. Daarnaast zou ik veel boeken willen aanreiken op hun niveau, want daaruit haal je ook enorm interessante informatie.

Boeiende twee weken, dat zeker en vast!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kanarievogels: helden van de Eerste Wereldoorlog

Bron: Animals in war dedication project (2018). Other species of war animals. Geraadpeleegd op 5 maart 2018 via http://aiwdedication.ca/project-history/other-species-of-war-animals/. Soldaten bouwden in het geheim, onder de vijand hun neus, tunnels onder de grond. Kanarievogels werden ingezet als waarschuwingsmiddel voor zuurstofgebrek dat ontstond door koolzuurgas. Als de vogel dood in zijn kooitje lag, wisten de soldaten dat ze moesten vluchten uit de tunnels. Ik vond dit een zeer interessant weetje omdat niet alleen vele burgers slachtoffer zijn geworden van de oorlog, maar ook dieren. Heel veel dieren hebben zelfs een grote bijdrage geleverd en dat is toch het vermelden waard.

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon Tijdens de les zagen we verschillende fragmenten over de gevolgen van oorlogen op een persoon. Zoals de kinderen die in Syrië zijn moeten vluchten,… . Ook in het museum kwamen we verschillende malen in aanraking met de ervaringen van mensen die een oorlog overleefd hadden. Dit vond ik zeer interessant. Ook had ik me op voorhand voorgenomen om me hier meer in te verdiepen omdat dit ook van pas kan komen bij het uitvoeren van mijn vrijwilligerswerk in het noodopvangcentrum. Wanneer ik op bezoek ging bij mijn grootmoeder (tiener tijdens WOII), merkte ik al snel dat zij het moeilijk had om over deze periode te vertellen. Ze zei ook tegen mij dat ze er niet graag over babbelde omdat het een van de meest trieste periodes is uit haar leven. Vaak zegt ze tegen mij: ‘Ellen het is er aan te zien, dat gij geen oorlog hebt meegemaakt’. Ze bedoelt daar dan mee dat we te veel luxe gewoon zijn en ons geen juist beeld kunnen vormen over hoe

Kruibeke tijdens WOII

WOII in Kruibeke In 2012 werd   de laatste bom in onze polders tot ontploffing gebracht. Dit deed me denken aan het feit dat mijn overgrootvader zijn been verloren is ten gevolge van een bombartement. Tijdens de tweede wereldoorlog stond de Schelde in brand en werd het huis van mijn grootmoeder gebombardeerd, deze bom kwam terecht op het onderbeen van mijn overgrootvader. De Schelde werd in brand gezet om de Duitse troepen te verdrijven.