Doorgaan naar hoofdcontent

Reflectie 3

07/03/2018

Vandaag in de les zagen we enkele filmfragmenten van kinderen die gevlucht zijn uit Syrië. De kinderen vertelde in het fragment hun verhaal op een zeer aangrijpende manier.
In tegenstelling tot enkele andere leerlingen van de klas bleven deze fragmenten me sterk bij, en vond ik ze zeer aangrijpend.
Toen ik later hoorden dat er lessenpakketten rond werden opgesteld door Amnesty international ben ik na de les thuisgekomen en reeds gaan zoeken op het internet naar het gratis lesmateriaal.
Ze zijn nog niet besteld maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Voor kinderen wordt er hier een duidelijk beeld geschetst over de huidige vluchtelingensituaties in de wereld. Dit zal de kinderen dan ook erg aanspreken omdat het over leeftijdsgenootjes gaat.
Ook de materialen die bij de filmpjes gemaakt werden zijn zeer kindvriendelijk en spreken volgens mij de leerlingen echt na. Het zet hen vooral aan het nadenken. Ik vind het dan ook belangrijk dat leerlingen er met elkaar kunnen over praten om meningen te delen en dat ze naar elkaar leren luisteren.
Toen ik zag dat er hiervoor ruimte werd voorzien in het didactisch materiaal was ik wel overtuigd om dit zelf mee te nemen in de klaspraktijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kanarievogels: helden van de Eerste Wereldoorlog

Bron: Animals in war dedication project (2018). Other species of war animals. Geraadpeleegd op 5 maart 2018 via http://aiwdedication.ca/project-history/other-species-of-war-animals/. Soldaten bouwden in het geheim, onder de vijand hun neus, tunnels onder de grond. Kanarievogels werden ingezet als waarschuwingsmiddel voor zuurstofgebrek dat ontstond door koolzuurgas. Als de vogel dood in zijn kooitje lag, wisten de soldaten dat ze moesten vluchten uit de tunnels. Ik vond dit een zeer interessant weetje omdat niet alleen vele burgers slachtoffer zijn geworden van de oorlog, maar ook dieren. Heel veel dieren hebben zelfs een grote bijdrage geleverd en dat is toch het vermelden waard.

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon

Reflectie 3: Gevolgen van oorlog op een persoon Tijdens de les zagen we verschillende fragmenten over de gevolgen van oorlogen op een persoon. Zoals de kinderen die in Syrië zijn moeten vluchten,… . Ook in het museum kwamen we verschillende malen in aanraking met de ervaringen van mensen die een oorlog overleefd hadden. Dit vond ik zeer interessant. Ook had ik me op voorhand voorgenomen om me hier meer in te verdiepen omdat dit ook van pas kan komen bij het uitvoeren van mijn vrijwilligerswerk in het noodopvangcentrum. Wanneer ik op bezoek ging bij mijn grootmoeder (tiener tijdens WOII), merkte ik al snel dat zij het moeilijk had om over deze periode te vertellen. Ze zei ook tegen mij dat ze er niet graag over babbelde omdat het een van de meest trieste periodes is uit haar leven. Vaak zegt ze tegen mij: ‘Ellen het is er aan te zien, dat gij geen oorlog hebt meegemaakt’. Ze bedoelt daar dan mee dat we te veel luxe gewoon zijn en ons geen juist beeld kunnen vormen over hoe

Kruibeke tijdens WOII

WOII in Kruibeke In 2012 werd   de laatste bom in onze polders tot ontploffing gebracht. Dit deed me denken aan het feit dat mijn overgrootvader zijn been verloren is ten gevolge van een bombartement. Tijdens de tweede wereldoorlog stond de Schelde in brand en werd het huis van mijn grootmoeder gebombardeerd, deze bom kwam terecht op het onderbeen van mijn overgrootvader. De Schelde werd in brand gezet om de Duitse troepen te verdrijven.