The last post
Ik koos dit keuzetraject voor mezelf omdat ik ‘oorlog’ een
belangrijk en interessant aspect vind van de geschiedenis. Helaas ben ik niet
zo goed in het onthouden van geschiedenis en leek het me daarom zeer nuttig om
voor dit keuzetraject te kiezen. In aantocht van de W.O. lessen die ik tijdens
mijn stage in het zesde leerjaar ga geven, leek me dit keuzetraject een goede
keuze.
De doelen die ik voor mezelf had opgesteld alvorens ik aan
dit keuzetraject begon waren dan ook vanzelfsprekend. Mijn eerste doel was
eigenlijk meer voor mezelf namelijk zo goed mogelijk proberen op te letten en
de verkregen informatie te onthouden. Ik vind van mezelf dat dit doel vrij goed
gelukt is. Zo heb ik een aantal keer tijdens de les notities genomen en merkte
ik achteraf dat ik de dingen toch goed onthouden had. Ook tijdens het bezoek
aan onze activiteit ( de Dossin Kazerne) merkte ik dat ik enkele dingen nog
wist vanuit de lessen.
Een tweede doel dat ik vooropstelde was namelijk om veel
ideeën te verzamelen om de lessen rond de oorlog in een derde graag zo boeiend
en leuk mogelijk te houden voor de leerlingen.
Aangezien ik dit doel voorop stelde verwachtte ik van dit
keuzetraject tevens dat we veel tips, en les ideeën gingen krijgen om toe te
passen in de klaspraktijk. Ik moet zeggen dat ik na dit keuzetraject zeker meer
inspiratie een inzicht heb gekregen om het onderwerp ‘oorlog’ tot in de klas te
brengen. Dus ik kan van mezelf zeggen dat doel ook geslaagd is.
Wat ik verwachtte van dit keuzetraject was vooral veel
informatie over de verschillende oorlogen, les ideeën en manieren om met
kinderen over oorlog en bijvoorbeeld huidige aanslagen te praten. Ik kan wel
stellen dat al mijn verwachtingen zijn ingelost. Naar mijn mening was de
informatie die we kregen over bijvoorbeeld de huidige oorlogen nogal complex.
Daarom vond ik het soms moeilijk om het te begrijpen omdat er snel werd vanuit
gegaan dat iedereen er wel iets over wist. Daarom had ik soms graag nog een
meer simpele uitleg gehad.
De werkvormen die tijdens de lessen gebruikt werden waren
zeer uiteenlopend en bruikbaar in de klaspraktijk. De eerste les toen we gingen
brainstormen op de flappen, kwamen er al heel wat dingen naar boven bij andere
leerlingen die bij mij ook een belletje deden rinkelen. Al vond ik het wel
moeilijk om zelf dingen te verzinnen.
De lessen die volgenden waren steeds goed in balans en
bestonden vaak uit een instructiemoment, een opzoekmoment binnen onze groep, een
kijkmoment en een vertel moment. Dit vond ik zeer leuk omdat we zo wat
afwisseling hadden en verschillende werkvormen aangeboden kregen.
Wat ik voornamelijk ga meenemen
naar de klaspraktijk is het dilemma, de koffer, de filmfragmenten en de
kijkkast/kijktafel. Ik denk dat deze werkvormen heel aantrekkelijk zijn voor
leerlingen. Als dit voor mij werkt heeft een kind van 10-12 jaar er zeker
plezier in om deze werkvormen toe te passen.
Een van de dingen die mij het meest
is bijgebleven doorheen dit keuzetraject is het verhaal dat werd voorgelezen in
de klas. Namelijk uit het boek ‘Adres onbekend’ van Kathrine Tressmann Taylor. Wanneer
de leerkracht het verhaal begon voor te lezen kwam het nogal traag opgang en
was het soms wel wat saai om naar te luisteren. Wanneer het verhaal plots een
nieuwe wending krijgt zat ik op het puntje van mijn stoel omdat ik helemaal
werd meegezogen in het verhaal. Hoe het verhaal eindigt was voor mij een
aangrijpend moment dat het verraad tijdens de Tweede Wereldoorlog goed
weerspiegelt. Dit verhaal zou ik wel
niet gebruiken in de lagere school maar eerder in een middelbaar omdat er in
het geen eenduidig beeld wordt geschetst maar nog veel overlaat aan de
verbeelding. Daarom is extra uitleg van de leerkracht af en toe wel nodig om
mee gezogen te worden in het verhaal.
Toen we maandagochtend onze eerste les kregen waarin we alle
informatie ontvingen over het keuzetraject, bleef dit voor mij nog een vage
opdracht. Ik kon moeilijk inzicht krijgen op de verschillende opdrachten die
door elkaar verweven werden. Doorheen dit keuzetraject werden de opdrachten en
de bedoeling van het keuzetraject om tot 1 onderwerp te komen stilaan
duidelijker. De posts en dagboekfragmenten die ik op de blog postte begonnen
uiteindelijk toch tot meer inzicht te lijden. Wanneer we als groep een
interessegebied hadden gekozen waarrond we onze lessen wilden opbouwen (namelijk
de Hitlerjugend) ging het werk plots veel vlotter. Ook het bezoek aan de Dossin
Kazerne konden we met een gericht doel bezoeken. Hierdoor kregen we al snel een
idee om een personage te maken dat goed past in de leefwereld van kinderen.
Na dit keuzetraject gevolgd te hebben kan ik besluiten dat ik meer ben te weten gekomen over de verschillende oorlogen in de geschiedenis en ook de huidige oorlogen. Datgene wat ik zeer goed en bruikbaar vond dit keuzetraject was hoe je met kinderen omgaat wanneer de oorlog/ aanslagen plots heel dichtbij komen of wanneer een kind uit je klas dit zelf heeft meegemaakt.
Het belangrijkste is dat je de kinderen leert dat het soms niet erg is om bang te zijn en dat je de dingen niet steeds probeert te verbloemen om de gruwelijke waarheid soms achter ons te laten. Het is onze taak als leerkracht om in deze tijd van gruwelijke gebeurtenissen af een toe een lichtpuntje te zoeken dat de mensheid en te kinderen terug hoop geeft. En dat is iets dat we niet mogen vergeten.
Al bij al ben ik zeer tevreden dat ik voor dit keuzetraject
heb gekozen. Met een hoofd vol nieuwe ideeën kan ik nu beginnen aan de
lesvoorbereidingen over de Tweede wereldoorlog in mijn klasje van het zesde leerjaar.
Juf Roos is er klaar voor!
Reacties
Een reactie posten